سپیدار خبر
 

 

درمان عصبانیت,ذکر رفع عصبانیت

دعا و نیایش در ایجاد آرامش و سکون تأثیر بسزایی دارند

 

 صبر، دعا و نیایش، نماز و یاد خدا و توبه از عواملی هستند که در ایجاد آرامش و سکون و طمأنینه، تأثیر بسزایی دارند.

اگر کسی اعصاب خود را کنترل کند، دیگر خشمگین و عصبانی نمی شود، که از آن در آیات و روایات به "کظم غیظ" تعبیر شده است. خداوند متعال یکی از مهم ترین ویژگی های انسان های الاهی و پارسا پیشه را کظم غیظ و عفو از مردم می شمارد و می فرماید: "مؤمنان در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد".پس برای آرامش اعصاب این چند راه را پیش رو بگیرید:

- پناه بردن به خدا
- وضو گرفتن با آب سرد
-دور کردن اسباب خشم و عصبانیت، از خود
- صبر
- دعا و نیایش
-  نماز و یاد خدا

 صبر، دعا و نیایش، نماز و یاد خدا و توبه ازعواملی هستند که در ایجاد آرامش و سکون و طمأنینه، تأثیر بسزایی دارند و در باره نماز باید گفت که نماز که یاد خداست احیاگر روح و روان است و باعث رفع نگرانى‏ها و اضطراب‏ها و آرامش انسان مى‏گردد.

دعا برای رفع عصبانیت
در کتاب مکارم الاخلاق آمده است در هنگام عصبانیت بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید

و این دعا را پس از صلوات بخوانید تا عصبانیت زایل گردد
 
اللهم صل علی محمدٍ و آل محمدٍ. اللهم اغفِر ذَنبِی وَ اذهِب غَیظَ قَلبِی وَ اَجِرنِی مِنَ الشَّیطانِ الرَّجِیم و لا حَولَ و لا قُوَةَ اِلّا بِالله العلی العَظِیم.
(مکارم الاخلاق؛ ص 350)

دعا و ذکر برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب
 به طور کلی یاد خداوند به هر شکل و صورتی موجب آرامش قلب است .

 گفتن ذکر« ما شاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوَّةَ إلّا باللهِ العَلِیِّ العَظیم » در ایجاد ارامش نقش موثری دارد .

 میرزا احمد آشتیانی (ره) در کتاب هدیه احمدی اورده اند:
علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان فرمودند:جهت ارامش پیدا کردن دست روی سینه بگذارید ودر حالت نشسته و ایستاده چند مرتبه ایه 28 سوره رعد را بخوانید:

«الذّینَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب» زیرا در ایجاد ارامش بسیارمؤثر است.

 

گردآوری:بخش مذهبی بیتوته


منبع:

 namnak.com

azkarelahi.ir

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

 پريشاني در زندگی,ريشه پريشاني زندگي ها

دلهاي ما ظرف است براي خواسته هاي خدا

 

در کتاب اصول کافي روايتي را امام باقر(عليه السلام)  از وجود نازنين پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) نقل مي کنند که خداوند متعال مي فرمايد:


وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ شَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أُؤْتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ


به عزت و جلالم و عظمت و کبريايي و نور و علو برتري موقعيتم قسم، هرگز بنده اي  خواست خود را بر من مقدم نميکند مگر آنکه امورش را پريشان و دنيايش را بهم ريخته، وقلبش را به آن (دنيا) مشغول کرده و از دنيا به او نمي رسانم مگر آنچه برايش مقدر کرده .


در ادامه خداوند مي فرمايد:
 وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِكَتِي وَ كَفَّلْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ وَ أَتَتْهُ الدُّنْيَا وَ هِيَ رَاغِمَةٌ.


به عزت و جلالم و عظمت و کبريايي و نور وعلو برتري مقامم سوگند،هيچ بنده اي خواست من را برخواست خود مقدم نمي کند مگر اينکه ملائکه ام او را محافظت مي کنند و آسمان ها و زمين را کفيل رزقش قرار مي دهم و براي او برتر از تجارت هر تاجري خواهم بود و دنيا در عين تواضع بسوي او مي رود.[1]


خداي سبحان در اين بيان چندين قسم را بيان فرمود در حاليکه «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً و كيست كه از خداوند، راستگوتر باشد؟» [نساء87]


يعني گفتار خداوند بدون اين قسم ها هم قابل قبول مي باشند اما اهميت مطلب به قدري است که خداي سبحان شش،هفت قسم را براي تاکيد مطلب آورند.


اما اينکه بنده خواسته هاي خود را بر خواست خدا مقدم مي دارد حال آنکه قرآن مي فرمايد:


وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً حَكيماً 
و شما هيچ چيز را نمى ‏خواهيد مگر اينكه خدا بخواهد، خداوند دانا و حكيم بوده و هست. [انسان30]


اشکال: بابيان اين آيه چطور مي شود خواسته ي انسان مقدم بر خواسته ي خدا باشد درحاليکه زير مجموعه آن است؟


 جواب: مقدم شدن خواست انسان بدين معناست که انسان با اختياري که خداي متعال به او داده کاري را انجام مي دهد که مورد رضايت الهي نيست نه اينکه خارج از مشيت الهي بتواند کاري را انجام بدهد.


مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايد: اگر خدا بخواهد عملى از بنده سر بزند نخست در او مشيت و خواست ايجاد مى‏ كند، پس مشيت خدا به مشيت عبد تعلق مى‏ گيرد نه به فعل عبد. و به عبارت ديگر مستقلا و بدون واسطه به مشيت عبد تعلق مى‏ گيرد و با واسطه به فعل او تعلق مى‏ گيرد، پس تاثير مشيت خدا طورى نيست كه مستلزم جبر در بنده بشود، و چنان هم نيست كه بنده در اراده خود مستقل باشد و هر كارى خواست بكند هر چند كه خدا نخواسته باشد. پس فعل بنده اختيارى است، چون مستند به اختيار و اراده خود او است.[2]


به هر صورت انساني که خواسته هاي الهي را پشت پا ميزند بايد متوقع نتايج آنهم باشد نتايجي را که خداوند در همان حديث بيان فرموده (پريشاني امور، دنياي بهم ريخته، قلب مشغول به دنيا و رسيدن به دنياي محدود)

«وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلا  و كيست كه در گفتار و وعده‏ هايش، از خدا صادقتر باشد؟! » [نساء122] خدايي که در اينجا هفت قسم ياد کرد.

حال کمي عاقلانه بيانديشيم!
رسيدن به تمامي عوالم و لذائذ آنها آنقدر مي ارزند که انسان براي بدست آوردن آن، زندگيي با چنين ثمراتي را براي خود رقم بزند؟


اگر دنيا و مافيها اين ارزش را داشت که براي بدست آوردن آن خواسته هاي الهي ناديده گرفته شود انبياء و اولياء که عاقل ترين مردم اند يقينا چنين روشي را پيش ميگرفتند و اگر شنيده نشد که پيامبر يا امامي طبق ميل خود عمل کند معلوم ميشود که رسيدن به تمام لذت ها به قيمت نارضايتي خداي سبحان نمي ارزد.


چنانکه از وجود حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه) خلاف اين مطلب روايت شده است، ايشان مي فرمايند:


«قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيَّةِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا وَ اللَّهُ يَقُولُ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ
دلهاي ما ظرف است براي خواسته هاي خداوند و خداوند ميفرمايد شما نميخواهيد مگر آنکه خدا بخواهد.[3]

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ  ـ ـ ـ ـ ـ
پي نوشت
[1]الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏2 / 335 / باب اتباع الهوى .....  ص : 335
[2]تفسير الميزان ذيل آيه شريفه
[3]الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة / النص / 247 / 2 - فصل الكلام في ولادة صاحب الزمان و إثباتها بالدليل و الأخبار
 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

 

شاید به ذهن بیاید که ما وقتی فارسی ‌زبانیم ، چه لزومی دارد که قرآن‌ کریم را به زبان عربی بخوانیم؟ با وجود ترجمه‌های زیادی که بر این کتاب آسمانی شده آیا بهتر نیست که یکی از ترجمه‌ها را انتخاب کنیم و به جای خواندن کلمات عربی قرآن، از همان ترجمه‌ها استفاده کنیم؟


 

قرآن

 

پاسخ قرآن به سۆال مذکور:

قرآن، در پاسخ به سۆالی که مطرح شد می‌فرماید، خداوند که مرا به زبان عربی نازل فرمود هدف داشته؛ چرا که فرمود: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون‏ [یوسف/2] ما آن را قرآنى عربى نازل كردیم، تا شما درك كنید (و بیندیشید)! » [1]

عربی بودن قرآن یا به این معناست که قرآن به زبان عرب است كه از گسترده‌‏ترین و کامل‌ترین زبانهاى جهان است، و یا به معنای «فصیح و آشکار» است، یعنی قرآن را در نهایت فصاحت قرار دادیم. [2]

در این آیه می‌توان به نکاتی رسید:

اول اینکه: قرآن، کلام خداست و اوست که بر کلامش، لباس عربی پوشانده و بر پیامبرش نازل فرموده و این کلام عربی، هرچند قابل ترجمه است؛ اما هرچه ما کوشش کنیم که ترجمه‌ی کاملی از قرآن، بنویسیم باز هم نمی‌توانیم همه‌ی ابعاد کلام خداوند را ترجمه کنیم.

چنان‌که امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِهِ [نهج‌البلاغه، خطبه18]  همانا قرآن داراى ظاهرى زیبا و باطنى ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت‌آور آن تمام نمى‏‌شود، و اسرار نهفته آن پایان نمى‌‏پذیرد و تاریكى‏‌ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد»، و این در صورتی است‌که ما خود قرآن را به عربی بخوانیم و به اسرار آن پی ببریم، و اگر قرآن به زبان عربى نازل نمى‌‏شد و یا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آن را به لغت دیگرى ترجمه مى‏‌كرد قسمتی از اسرار آیات و معارف قرآن، بر عقل و فهم مردم مخفى مى‏‌ماند. [3]

و دوّم اینکه:‌ با توجه به اینکه «عربی بودن» قرآن کریم، غیر از این آیه در ده جای دیگر از قرآن،‌ آمده است می‌توان فهمید که مسلمانان، بکوشند که زبان عربی را به عنوان زبان دوم خود، یاد بگیرند. [4]

 

 

خواندن ترجمه‌ی قرآن کافی نیست

دلیل اول: هیچ شخصی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند قرآن را به گونه‌ای ترجمه کند که از هر نظر کامل باشد و هیچ نقصی نداشته باشد (چنانکه می‌دانیم، هر کلمه‌ای از قرآن می‌تواند معانی متعددی داشته باشد پس چگونه همه‌ی آن معانی در یک ترجمه می‌آید و چه کسی می‌تواند ادعا کند که همه‌ی معانی کلمات قرآنی را می‌داند و چه بسا بعضی از کلمات قرآن، در ترجمه نمی‌آیند.)

امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) هم در این‌مورد می‌فرماید: « ...هم به خواندن قرآن بها دهیم و هم به خواندن ترجمه و هم به یادگیری ترجمه و... هیچ کدام ما را از دیگری باز ندارد، اگر هم ساعتی بخواهیم فقط با خواندن ترجمه، پیام های بیش تری از قرآن در یابیم و استفاده بیش تر ببریم، هیچ منعی ندارد

 

 

دلیل دوم: خداوند، قرآن کریم را به «نور» معرفی می‌کند و می‌فرماید:‌ «أَنْزَلْنا إِلَیْكُمْ نُوراً مُبیناً [نساء/174] ما نورى آشكار به سوی شما نازل كردیم‏» و می‌دانیم که نور، خاصیت مخصوص به خود را دارد و نور بودن ترجمه‌ی قرآن ثابت نیست و هرچه باشد به نورانیت خود قرآن نمی‌رسد.

 

دلیل سوم: الفاظ و آیات قرآن کریم، به گونه‌ای است که خواه‌، ناخواه در شنونده تأثیر می‌گذارد و نمونه‌های این تأثیرگزاری‌ها از تاریخ نزول قرآن تا اکنون‌، کم نیستند.

 

نمونه‌هایی از تأثیر‌گزاری‌هایی که در خود قرآن آمده‌ است:

خداوند در آیه‌ای می‌فرماید: «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدیثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى‏ ذِكْرِ اللَّه‏ [زمر/23] خداوند بهترین سخن را نازل كرده، كتابى كه آیاتش (در لطف و زیبایى و عمق و محتوا) همانند یكدیگر است آیاتى مكرّر دارد (با تكرارى شوق‌‏انگیز) كه از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام كسانى كه از پروردگارشان مى‏‌ترسند مى‏‌افتد سپس برون و درونشان نرم و متوجّه ذكر خدا مى‌‏شود

و در آیه‌ای دیگر در مورد تأثیر‌گذاری شنیدن آیات الهی بر مسیحیان زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرماید: «وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى‏ أَعْیُنَهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدین‏» [مائده، 83] و (آن مسیحیان) هنگامی‌که آیاتى را كه بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نازل شده مى‏‌شنوند، مى‏‌بینى كه چشمانشان از اینكه حقّ را شناخته‏‌اند از اشك لبریز مى‌‏شود و مى‏‌گویند: پروردگارا! ما ایمان آوردیم، پس نام ما را در زمره‏‌ى گواهى‏‌دهندگان (به حقّ) بنویس.‏»

حفظ

 

دلیل چهارم: دعوت به حفظ قرآن، روایاتی که به حفظ قرآن دعوت می‌کنند دلیل دیگری بر توجه و اهمیت به الفاظ و کلمات خود قرآن هستند: امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی می‌فرمایند: «الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ الْعَامِلُ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ [5] حافظ قرآن كه به آن عمل كند در آخرت رفیق با فرشتگان پیغام‌برنده و نیك‌رفتار خداوند است

و پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمودند:‌ «إِنَّ أَكْرَمَ الْعِبَادِ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى بَعْدَ الْأَنْبِیَاءِ الْعُلَمَاءُ ثُمَّ حَمَلَةُ الْقُرْآنِ [6] گرامی‌ترین بندگان نزد خداوند؛ بعد از پیغمبران عالمانند و سپس، حاملان و حافظان قرآن

دلیل پنجم: توصیه به خواندن قرآن، توصیه‌ای که در قرآن به قرائت آن شده مسلماً خواندن خود قرآن است که فرمود: «فَاقْرَۆُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن‏ [مزّمّل/20] هر مقدار كه برایتان میسر است از قرآن بخوانید

دلیل ششم: توصیه به خواندن قرآن به لحن عربی، در مورد خواندن قرآن، سفارش شده‌ایم که قرآن را با لحن عرب بخوانیم و خواندن به فارسی؛ فقط و یا زبان دیگر با این سفارش نمی‌سازد: امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) اقْرَءُوا الْقُرْآنَ بِأَلْحَانِ الْعَرَبِ وَ أَصْوَاتِهَا وَ إِیَّاكُمْ وَ لُحُونَ أَهْلِ الْفِسْقِ وَ أَهْلِ الْكَبَائِرِ [7] رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: قرآن را با لحن‌ها و اصوات عرب بخوانید، و از لحن فاسقان و گنهكاران دورى كنید

دلیل هفتم: روایات نگاه به قرآن، روایات زیادی داریم که ما را سفارش به نگاه کردن به خطوط قرآن می‌کنند، در یکی از روایات؛ امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) النَّظَرُ إِلَى الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ [8] نگاه کردن به قرآن، عبادت است.

اسحاق‌بن‌عمار از امام صادق (علیه‌السلام) پرسید: قربانت گردم من قـرآن را حـفـظ دارم آن‌را از حـفـظ بخوانم بهتر است یا از روى قرآن؟ امام (علیه‌السلام) فرمود: «بـَلِ اقـْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِی الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ [9] بلكه آن‌را بـخـوان و نـگـاه بقرآن كن كه بهتر است، آیا ندانسته‌اى كه نگاه كردن در قرآن عبادت است؟ »

خداوند، قرآن کریم را به «نور» معرفی می‌کند و می‌فرماید:‌ «أَنْزَلْنا إِلَیْكُمْ نُوراً مُبیناً ما نورى آشكار به سوی شما نازل كردیم‏» و می‌دانیم که نور، خاصیت مخصوص به خود را دارد و نور بودن ترجمه‌ی قرآن ثابت نیست و هرچه باشد به نورانیت خود قرآن نمی‌رسد

دلایل بسیار دیگری وجود دارد که مشخص می‌کند که خواندن ترجمه‌ی تنهای قرآن، کافی نیست. اما این موضوع، به این معنا نیست که فقط خواندن قرآن هم درست باشد در حالی که از معنای آن بی‌اطلاع باشیم، زیرا خواندن قرآن برای یادگیری است و یادگیری، مقدمه‌ی عمل است، پس خواندن قرآن؛ لازم است ولی بدون یادگیری ترجمه و تفسیر، کافی نیست.

 

 

کلام امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) در مورد نحوه‌ی استفاده از قرآن

امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) هم در این‌مورد می‌فرماید: « ...هم به خواندن قرآن بها دهیم و هم به خواندن ترجمه و هم به یادگیری ترجمه و... هیچ کدام ما را از دیگری باز ندارد، اگر هم ساعتی بخواهیم فقط با خواندن ترجمه، پیام های بیش تری از قرآن در یابیم و استفاده بیش تر ببریم، هیچ منعی ندارد.

 

 

از ترجمه، بی‌نیاز نیستیم

پس تأثیر و نورانیتی که در کلمات قرآن‌کریم و معصومین (علیهم‌السلام) وجود دارد در ترجمه نیست، اما از ترجمه هم بی‌نیاز نیستیم، پس ترجمه لازم است اما کافی نیست و مطالب و منابع دینی ما که به زبان عربی هستند را باید با کمک ترجمه و تفسیر، یاد بگیریم تا انشاءالله، مقدمه‌ای برای عمل و رسیدن به تکامل و سعادت باشند.

 

 

پی‌نوشت ها :

[1]. در سوره زخرف آیه 3 هم آمده با اندکی تغییر

[2]. با استفاده از: تفسیر نمونه، ج‏21، ص8 - المفردات فی غریب القرآن، ص557

[3]. با استفاده از ترجمه‌ی المیزان، ج‏11، ص101

[4]. با استفاده از:‌ تفسیر نمونه، ج‏9، ص300

[5]. اصول‌کافی، ج2، ص603

[6]. جامع‌الاخبار، ص40

[7]. اصول‌کافی/ج2، ص614

[8]. بحارالانوار، ج1،‌ ص204

[9]. همان

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 فروردين 1395برچسب:قران,ترجمه قران,عطرت,بیداری اسلامی,,,,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 

قبلا گفتیم که نخستین حکمت و نصیحت لقمان به پسرش توحید و خداشناسی بود که زیربنای همه کمالات، معارف و ارزش ها به حساب می آید. حال، به تشریح دومین حکمت و نصیحت او می پردازیم. او به فرزندش چنین می گوید: «یا بنی انها ان تک مثقال حبة من خردل فتکن فی صخرة او فی السماوات او فی الارض یات بها الله ان الله لطیف خبیر; پسرم! اگر به اندازه سنگینی خردلی (کار نیک یا بد) باشد، و در دل سنگی یا در (گوشه ای از) آسمان ها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را به حساب می آورد و حاضر می سازد، خداوند دقیق و آگاه است.» (1)

در این آیه دو مطلب مهم مطرح است:

1- مساله وسعت احاطه و علم و قدرت خدا، که بخشی از خداشناسی است و بیانگر نظم و حساب گری دقیق خدا می باشد.

2- مساله حساب رسی بنده خدا، یعنی او باید به اعمال خود توجه داشته باشد، و همواره به حساب رسی اعمال خود بپردازد و با حساب رسی دقیق، رفتار خود را با فرمان خدا هماهنگ کند و بداند که در دنیا و آخرت، حساب دقیقی در کار است و روزی او را به پای حساب می کشند و او به نتیجه اعمال خود (از خوب و بد) در دنیا و آخرت خواهد رسید.

خردل، گیاهی است که دانه های بسیار ریز مانند دانه های خشخاش دارد و در آیه فوق، اشاره به این است که اعمال انسان، اگرچه بسیار کوچک باشد گم نمی شود، بلکه در معرض حساب رسی دقیق الهی قرار می گیرد.

مساله دقیق حساب گری خداوند به گونه ای است که اگر ذره ای از اعمال انسان در دل سنگی یا در گوشه آسمان ها و زمین باشد، خداوند آن را حاضر می کند. با توجه به عظمت آسمان ها و وسعت شگفت انگیز آنها، به اهمیت حساب رسی خداوند بیشتر پی می بریم. امروز علم کیهان شناسی ثابت کرده، که فاصله بعضی از ستارگان ثابت آسمان نسبت به زمین به قدری زیاد است که میلیون ها سال نوری لازم است تا نور آنها به زمین برسد، با توجه به این که سرعت سیر نور در هر ثانیه سیصد هزار کیلومتر است، حال اگر اندکی از اعمال انسان در گوشه ای از همین ستارگان که آنقدر با زمین فاصله دارند باشد، خداوند آن را نزد او حاضر می کند. بنابراین، این نصیحت لقمان، بسیار هشدار دهنده و خطیر است و باید همچون آژیر بلند خطری، بیداربخش و تکان دهنده باشد. عظمت وسعت آسمان ها را با یک مثال می توان بهتر فهمید، نور خورشید تقریبا در هشت دقیقه به زمین می رسد و فاصله مرکز خورشید با زمین 24 میلیون فرسنگ است. اینک با توجه به وسعت دوری فاصله ستارگان ثابت با زمین، می توانید عظمت وسعت آسمان ها را دریابید.

لقمان با یادآوری عظمت احاطه علمی خدا و عظمت قدرت او و عظمت حساب گری دقیق او، به فرزندش هشدار می دهد که مراقب اعمال خود باشد و با نظم و حساب دقیق، خود را کنترل کند تا هنگام بروز حساب گری خدا - که چهره کامل آن در قیامت آشکار می شود - روسفید باشد و به جای روسیاهی، مورد تشویق و پاداش الهی قرار گیرد.

حساب گری در آیات دیگر قرآن

در قرآن در موارد دیگری نیز مساله وسعت بی کران علم خدا و حساب گری او عنوان شده است، از جمله در آیه 3 سبا می خوانیم:

«لا یعزب عنه مثقال ذرة فی السماوات ولا فی الارض ولا اصغر من ذلک ولا اکبر الا فی کتاب مبین; به اندازه سنگینی ذره ای در آسمان ها و زمین، از علم او دور نخواهد ماند، و نه کوچک تر از آن و نه بزرگتر، مگر این که در کتابی آشکار (لوح محفوظ) ثبت است. »

وقتی که واژه حساب را در قرآن بررسی می کنیم، می بینیم که این واژه به شکل های مختلف 47 بار در قرآن آمده است که در هشت مورد آن خداوند به عنوان «سریع الحساب » معرفی شده، یعنی حساب رسی او سریع، بدون کندی و با سرعت انجام می شود. پنج آیه از قرآن هم روز قیامت را به عنوان «یوم الحساب » خوانده است. (2) که این نام یکی از مشهورترین نام های قیامت است و اصولا قیام قیامت به خاطر آن است; در آیه 47 سوره انبیاء می خوانیم: «ونضع الموازین القسط لیوم القیامة فلا تظلم نفس شیئا وان کان مثقال حبة من خردل اتینا بها وکفی بنا حاسبین; ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می کنیم، پس به هیچ کس کم ترین ستمی نمی شود، و اگر به مقدار سنگینی یک دانه خردل (کار نیک و بدی) باشد، ما آن را حاضر می کنیم، و کافی است که ما حساب کننده باشیم.»

کوتاه سخن آنکه مساله نامه های اعمال، میزان و ثبت اعمال توسط دو فرشته رقیب و عتید که در قرآن به طور مکرر، از جمله در آیه 18 سوره «ق » مکرر آمده، همه بیانگر حساب گری و حساب رسی دقیق خداوند در قیامت است. بنابراین، نباید از مساله حساب و کتاب غافل ماند.

حساب گری از نظر روایات

در روایات اسلامی و گفتار پیامبر (ص) و امامان (ع) از حساب رسی و مساله حساب و کتاب، بسیار سخن به میان آمده است، به عنوان نمونه نظر شما را به چند مورد جلب می کنیم:

رسول خدا (ص) فرمود: «حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا; قبل از آن که شما را به پای حساب رسی بکشانند، خودتان را به حساب بکشید.» (3)

امیرمؤمنان علی (ع) می فرماید: «قیدوا انفسکم بالمحاسبة; خود و رفتار خود را با حساب رسی کنترل کنید.» (4)

و از سخنان رسول خدا (ص) است: «اکیس الکیسین من حاسب نفسه; زیرک ترین زیرک ها کسی است که خود را حساب رسی کند. » (5)

امام صادق (ع) فرمود: «حق علی کل مسلم یعرفنا ان یعرض عمله فی کل یوم و لیلة علی نفسه فیکون محاسب نفسه، فان رای حسنة استزاد منها، و ان رای سیئة استغفر منها لئلا یخزی یوم القیامة; به هر مسلمانی که ما را می شناسد، (و امامت ما را پذیرفته) سزاوار است که هر روز و هر شب، کردارش را نزد خود مورد بررسی قرار دهد، اگر آن را نیک یافت بر آن بیفزاید و اگر آن را گناه یافت، از آن استغفار و توبه کند تا در قیامت رسوا نگردد.» (6)

یکی از مسایل که در روایات متعدد آمده، مساله عرض اعمال بر پیامبر (ص) و امامان (ع) است که این موضوع نیز در جای خود بیانگر حساب و کتاب دقیق است به طوری که حتی اعمال ما را در طول هفته چند بار به محضر پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) عرضه می کنند. دراین باره در اصول کافی شش روایت آمده است در روایت اول از امام صادق (ع) می خوانیم: «تعرض الاعمال علی رسول الله، اعمال العباد، کل صباح ابرارها و فجارها فاحذروها، و هو قول الله تعالی: اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله; در هر بامداد، کردار بندگان نیکوکار و فاسق، بر رسول خدا (ص) عرضه می شود، پس (از کردار ناشایسته) برحذر باشید، و همین است معنی سخن خدا (در قرآن آیه 105 توبه) : بگو عمل کنید، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را می بینند.» (7) درباره عرض اعمال بر امامان (ع) نیز، در این باب، چند روایت ذکر شده است. (8)

در جلسه باشکوهی که در مکه بین هارون الرشید و امام کاظم (ع) برگزار شد، هارون در ضمن چند سؤال از امام پرسید: «دین چیست؟ حقیقت دین را برایم شرح بده؟»

امام کاظم (ع) اعدادی را برشمرد فرمود: دین یعنی همین اعداد! هارون خنده استهزاآمیزی کرد و گفت: من از شما درباره دین می پرسم، شما چند عدد ریاضی را ردیف کرده و برای من برمی شمری؟

امام کاظم (ع) فرمود: «اما علمت ان الدین کله حساب; آیا نمی دانی که همه دین، حساب است؟»

سپس برای تایید سخنش آیه 48 سوره انبیاء را قرائت فرمود، که آن آیه قبلا ذکر شد.

تجزیه و تحلیل درباره حساب گری

محاسبه و حساب گری، یعنی اینکه انسان با توجه عمیق و مراقبت دائم، کردار خود را تحت نظر بگیرد و آن را با دستورهای اسلامی هماهنگ کند و مواظب باشد که در کارهایش، از صراط مستقیم منحرف نگردد.

در روایات آمده که شخصی از امیرمؤمنان علی (ع) پرسید: محاسبه یعنی چه؟ و انسان چگونه باید به حساب رسی خود بپردازد؟

آن حضرت در پاسخ چنین فرمود: «وقتی صبح شد و انسان دوباره به کارهای روزمره ادامه داد، شب که فرا رسید، به وجدان خود رجوع کند و خطاب به آن بگوید: ای وجدان! امروز بر عمر تو گذشت و هرگز دیگر باز نمی گردد، و خداوند از تو در مورد این روز که در چه راهی به مصرف رساندی سؤال می کند که چه عملی انجام دادی؟ آیا خدا را یاد کردی و از او شکر گزاری نمودی، و حق برادر مؤمنت را ادا کردی؟ و اندوهش را برطرف ساختی؟ و در غیاب او آبرویش را حفظ نمودی؟ و پس از مرگ او، حرمت او را در میان بستگانش نگهداشتی؟ و از موقعیت خود برای او بهره بردی؟ و مسلمانی را یاری کردی؟ چه کار نمودی؟ ... اگر وجدان او در پاسخ او بگوید: کارهای نیک انجام داده ام، پس خدا را به بزرگی یاد نموده و سپاس گزاری کند، ولی اگر در پاسخ از گناه خود سخن گفت، استغفار و توبه نماید.» (9)

رسول خدا (ص) فرمود: «انسان از پرهیزکاران نخواهد شد، مگر این که به شدت خود را به حساب بکشد، همانند حساب رسی شدید شریک از شریک خود، و در این محاسبه دریابد که آیا غذایش و نوشیدنی هایش و لباسش از کجا آمده؟ آیا از راه حلال یا حرام؟» (10)

برهمین اساس علمای اخلاق شیوه محاسبه را این گونه ترسیم نموده اند: هنگامی که مؤمن صبح از خواب برخاست تا شام باید پنج مرحله را بپیماید: 1- مشارطه 2- مراقبه 3- محاسبه 4- معاتبه 5- مکافئه یعنی: نخست با خود شرط کند و عهد ببندد که گناه نکند، سپس لحظه به لحظه مراقب باشد که مبادا گناهی از او سر زند و عهدش شکسته شود. پس از آن، هنگام شب، حساب رسی کند که آیا گناهی از او سر زده یا نه؟ اگر دید گناهی کرده، خود را مورد سرزنش قرار داده و با عتاب و نکوهش نفس اماره توبه کند. و در مرحله پنجم، چالش به وجود آمده از گناه را با کارهای نیک و مناسب جبران کند. بنابراین حساب گری در مرحله چهارم، مقدمه توبه و جبران و ترمیم خواهد شد، چنان که امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: «ثمرة المحاسبة صلاح النفس; میوه و نتیجه حساب گری، پاک سازی و بهسازی روح و روان است.» (11)

محدث خبیر شیخ عباس قمی (ره) از شیخ بهایی (ره) نقل می کند: یکی از پارسایان به نام «ثوبة بن صمه » همواره خود را محاسبه می کرد و حساب رسی می نمود. روزی به حساب گری خویش پرداخت و به خود گفت شصت سال از عمرت گذشته است، که 21500 روز خواهد شد، سپس با خود گفت: وای بر من! اگر روزی یک گناه کرده باشم 21500 گناه کرده ام، جواب خدا را چه بدهم، با این حساب گری آن چنان ناراحت شد که فریاد کشید و بر زمین افتاد و هماندم از دنیا رفت. (12)

نیز نقل می کند: «احمد بن ابی الجواری » که از پارسایان ممتاز بود، استادی به نام «ابوسلیمان دارانی » داشت، ابوسلیمان از دنیا رفت، پس از گذشت یک سال، در عالم خواب او را دید و احوال او را پرسید و خطاب به او گفت:

«ای استاد! خداوند پس از مرگ تو، با تو چگونه رفتار نمود؟» ابوسلیمان در پاسخ گفت: «ای احمد! روزی در کنار باب الصغیر (دمشق) عبور می کردم، پیرمردی را دیدم که پیشاپیش شتری که بار بر پشتش بود حرکت می کرد، من چوب کوچکی از آن بار گرفتم، نمی دانم با آن خلال دندان کردم و یا آن را به دور افکندم، از آن هنگام که مرده ام تاکنون، در مورد این کار (که چرا بدون اجازه آن پیرمرد، چوبی از بار او گرفته ام محاسبه و بازخواست می شوم.»

محدث قمی (ره) پس از نقل این ماجرای عجیب می گوید: آیه قرآن این حکایت را تصدیق می کند، آنجا که خداوند از قول لقمان به پسرش می فرماید: «انها ان تک مثقال حبة من خردل...» بنابراین، اگر گناه به اندازه خردلی باشد، محاسبه خواهد شد. (13) نیز این مطلب را تایید می کند سخنی که از امام صادق (ع) روایت شده است: «اتقوا المحقرات من الذنوب، فانها لاتغفر; از گناهان حقیر و ریز پرهیز کنید (و آنها را سبک نشمارید) که مرتکبین آنها (بدون توبه) آمرزیده نشوند.»

زید شحام، (یکی از شاگردان امام) می گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: گناهان حقیر و ریز چیست؟

در پاسخ فرمود: «الرجل یذنب الذنب، فیقول طوبی لی لو لم یکن لی غیر ذلک; شخصی گناه می کند و می گوید: خوشا به حال من که غیر از این، گناه ندارم.» (14)

نیز رسول خدا (ص) برای این که مساله حساب رسی را به شاگردان و مسلمانان بیاموزد، (به نقل امام صادق (ع)) روزی همراه یاران در سفری به بیابانی بی آب و علف فرود آمدند و به یاران فرمود: بروید هیزمی بیاورید (تا آتش روشن کنیم و غذا بپزیم) یاران عرض کردند: اینجا سرزمین خشکی است و هیچ هیزمی نیست. رسول خدا (ص) فرمود: بروید هر مقدار یافتید بیاورید.

یاران رفتند و چوب های خشکیده را از بیابان جمع نموده و به حضور پیامبر (ص) آورده به زمین ریختند، در حال، هیزم بسیار انباشته گردید. پیامبر (ص) به آنها فرمود: «هکذا تجتمع الذنوب; گناهان این گونه روی هم انباشته می شوند.»

سپس فرمود: «از گناهان ریز (و به گمان شما ناچیز و حقیر) برحذر باشید، که همه آنها دارای حساب و کتاب است و انباشته خواهد شد.» (15)

در روایت دیگر صفوان می گوید: بین عبدالله بن حسن (نواده امام حسن مجتبی (ع)) با امام صادق (ع) نزاعی (در امور سیاسی) پیش آمد و جمعیت زیادی اجتماع کردند و فریادهای آنها بلند شد، تا این که شب فرا رسید و از هم جدا شده و متفرق شدند. صبح زود از خانه بیرون آمدم، در مسیر راه ناگاه امام صادق (ع) را در کنار در خانه عبدالله دیدم که به کنیز عبدالله می فرمود: به عبدالله بگو جعفر بن محمد، کنار در، شما را می خواهد. کنیز پیام امام را به عبدالله ابلاغ کرد، عبدالله از خانه خارج شد، امام را محزون دید، پرسید: چرا محزون هستی؟ امام فرمود: پس از نزاع با تو به خانه رفتم، شب این آیه قرآن را تلاوت کردم: «والذین یصلون ما امر الله به ان یوصل ویخشون ربهم ویخافون سوء الحساب » (16) تحت تاثیر قرار گرفتم، گویی این آیه را نخوانده بودم. اینک برای آشتی آمده ام. آن گاه همدیگر را در آغوش گرفته و گریه کردند.» (17)

این است معنی حساب رسی و حساب گری.

پی نوشت ها:

1. لقمان، آیه 16.

2. ابراهیم، آیه 41، ص، آیه 16، 26، 53، غافر، آیه 27.

3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 70، ص 73.

4. غرر الحکم، میزان الحکمة، ج 2، 405.

5. بحار، ج 70، ص 70.

6. همان، ج 78، ص 279.

7. محدث کلینی، اصول کافی، ج 1، ص 219.

8. همان، ص 219 و 220.

9. بحار، ج 70، ص 70.

10. همان، ج 77، ص 86.

11. غرر الحکم، میزان الحکمة، ج 2، ص 409.

12. محدث قمی، سفینة البحار، ج 1، ص 488 (واژه ذنب)

13. همان، ص 250 (واژه حسب)

14. اصول کافی، ج 2، ص 287.

15. همان، ص 288 (به طور اقتباس) .

16. یعنی: خردمندان کسانی هستند که پیوندها و صله رحم را که خداوند به آن دستور داده انجام می دهند، و از پروردگارشان می ترسند، و از بدی حساب رسی (قیامت) بیم دارند. (رعد، آیه 21)

17. تفسیر نورالثقلین، ج 2، ص 494.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 فروردين 1395برچسب: حساب گری,حساب‌رسی و حساب گری, حساب‌رسی, خدا, قرآن, مساله دقیق حساب گری خداوند, خردل, گناه،,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 
 
رئیس کل بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد و وزیر اقتصاد دولت خاتمی گفت: اگر قرار است تسلیم شویم - همانگونه که اکنون تسلیم شده ایم - و بانک مرکزی برای حل مشکل منابع تزریق کند، با یک ورشکستگی بزرگ و سقوط شرکتهای بزرگ مواجه خواهیم شد.

به گزارش سپیدار خبراز تسنیم، طهماسب مظاهری در شبکه خبر در پاسخ به سؤال مجری که کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار می گیرد یا خیر؟ گفت: به نظر من بانک مرکزی در این خصوص مقاومت ندارد اما از اینکه نرخ سود بانکی در بازار عدد فعلی باشد نگران است.

وی با بیان اینکه دولت باید این نرخ را پایین بیاورد و فاصله آن را با نرخ سود بازار کاهش دهد ادامه داد: بانک مرکزی باید با عواملی که باعث افزایش نرخ سود می شود برخورد کند که یکی از این عوامل فعالیت مؤسسات غیرمجاز است.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از کارهای جدی که بانک مرکزی باید انجام دهد این است که با این مؤسسات بطور جدی برخورد کند.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل فاصله بین نرخ سود بانکی و نرخ سود در بازار ناشی از تورم و بدهیهای دولت است.

مظاهری با بیان اینکه بانک باید معوقات خود را از دولت وصول کند گفت: اکنون بانک نمی تواند طلب خود را از دولت در سرفصل معوقات بگیرد بنا بر این بانکها نیز نمی توانند اعتباری بدهند.

وی با بیان اینکه باید نرخ سود بانکی متناسب با تورم به اضافه دو سه درصد حاشیه ها تعیین شود افزود: بانک مرکزی نیز در درجه نخست با هماهنگی بانکها و قوه نظارتی مؤسسات مالی و اعتباری مجاز را وادار کند که این نرخ سود را رعایت کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اکنون مؤسسات غیرمجاز تعداد شعب خود را زیاد می کنند که باید با آنها برخورد شود و به غیر از آن سپرده گذاریهای خود را افزایش می دهند که بانک مرکزی می تواند جلوی رشد این مؤسسات را بگیرد.

وی با بیان اینکه قبول دارم که دولت پول ندارد تا بدهیهای خود را پرداخت کند افزود: پرداخت نکردن بدهی دولت به بانکها تنها نداشتن پول نیست و باید در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود چرا که ادامه این روند باعث می شود بنگاههای بزرگ و کوچک به سمت کم رونق شدن بروند بطوریکه اکنون برخی از این بنگاهها تعطیل شده اند.

وی ادامه داد: اینکه دولت به چه روشی حداقل بخشی از بدهی های خود را بپردازد بحث دیگری است اما باید اقداماتی انجام دهد به ویژه که اکنون مجلس آمادگی دارد از دولت حمایت کند و شرایط برای فعالیت دولت مناسب است و تحریمها نیز برداشته می شود.

مظاهری گفت: هر چند دولت منابعش محدود است اما بدهی اش خیلی سنگین است و باید فکری برای پرداخت آن کند.

وی با بیان اینکه ارقام بدهی دولت بسیار نگران کننده است افزود: اکنون روند کار طوری است که آن مقدار از بدهیها که پرداخت می شود کمتر از آن مقداری است که دولت دوباره بدهکار می شود.

مظاهری ادامه داد: البته بخش بسیار بزرگی از این بدهیها ارثیه دولت قبل است که با کم درایتی و یا ندانم کاری بهره برداری سیاسی خود را کرده و زحمت اقتصادی آن را به گردن دولت فعلی انداخته است.

وی گفت: اکنون تسویه این مقدار بدهی کار بسیار سختی است اما سختی آن دلیل بر عدم انجامش نیست و باید در این خصوص فکر جدی کند و اگر اقدام نکند شرایط رکود ما را به جایی می رساند که وضع بدتر شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر قرار است تسلیم شویم - همانگونه که اکنون تسلیم شده ایم - و بانک مرکزی برای حل مشکل منابع تزریق کند، با یک ورشکستگی بزرگ و سقوط شرکتهای بزرگ مواجه خواهیم شد.

وی گفت: تا به امروز برخی از بنگاههای اقتصادی توانسته اند مقاومت کنند اما تداوم این وضع باعث صدمات زیادی می شود.

مظاهری افزود: اکنون توافقاتی (در بحث تحریمها) صورت گرفته است و امیدی برای برداشته شدن و یا کاهش تحریمها وجود دارد که حداقل آثار روانی آنرا می بینیم که در واقع فرصت مناسبی برای اقدام دولت است به ویژه که برداشتن تحریمها هزینه صادرات کالا را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: امروز دولت به این جمع بندی رسیده است که برای رفع رکود تصمیماتی اتخاذ کند و از جمله آن طرحهای کوتاه مدت است که با کاهش نرخ سود به دنبال اجرای آن هستیم.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 
سرمربی تیم ملی ایران این روزها حال خوبی ندارد و به خاطر استرسی که به او وارد شده راهی بیمارستان شده است.

به گزارش سپیدار خبر، کارلوس کروش این روزها حال چندان مساعدی ندارد. او که در هفته گذشته به اوج مشکلاتش با اسدی رسید، به خاطر استرس و فشار های وارد شده راهی بیمارستان شد. علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال شب گذشته در آخرین مصاحبه خود از حال بد کروش خبر داد. او گفت:« کروش به خاطر استرس مشکلاتی داشته و مریض شده است.»

کارلوس کروش و علیرضا اسدی این روزها برای همدیگر شمشیر را از رو بسته اند.این دو بیانیه و مصاحبه های زیادی علیه هم کرده اند که علی کفاشیان به کروش نسبت به این مصاحبه ها تذکر داد.کفاشیان حتی کروش را هم تهدید به اخراج کرد.

گویا پزشکان به کروش توصیه کرده اند که به هیچ وجه نباید استرس داشته باشد. حال جسمانی سرمربی ایران زیاد خوب نیست و باید ازفضای حاشیه ای دور باشد.

منبع: خبرآنلاین
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 15 آبان 1394برچسب:کی روش,منتقل,کی روش به بیمارستان رفت!,سپیدار خبر,خبرآنلاین,کروش,اسدی,مشکلاتش با اسدی, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 
 
توسط ظریف و موگرینی صادر شد؛

 

جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ مشترکی بر پایبندی دو طرف به اجرای تعهدات مورد توافق در برجام تاکید کردند.

به گزارش سپیدار خبر از مهر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود در راستای اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» ـ برجام ـ پایبند خواهند بود.

متن این بیانیه مشترک به شرح زیر است:

«امروز «روز تصویب» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می‌باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک‌تر می‌سازد. ما زمان‌بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده‌ایم که بیانگر اراده جمعی‌ما برای پای‌بندی به مفاد آن است.

اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی این گام‌ها را انجام خواهد داد.

امروز اتحادیه اروپایی چارچوب قانونی لازم برای برداشتن تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را تصویب کرد. این قوانین در «روز اجرایی شدن» برجام، همزمان با اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران و راستی‌آزمایی آنهااز سوی آژانس، لازم‌الاجرا خواهد گردید.

امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کنگره همچنانکه در برجام مشخص شده است، اقدام می‌کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران را راستی‌آزمایی نماید، لازم‌الاجرا خواهد گردید؛ و [نیز] دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم‌ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت‌ها همچنانکه در برجام مشخص شده است، صادر می‌گردد. ‌

به منظور فراهم ساختن هرچه بیشتر زمینه‌های لازم برای اجرای برجام، کمیسیون مشترک پیش‌بینی شده در برجام اولین نشست خود در سطح مدیران سیاسی را در تاریخ ۲۷ مهر در وین برگزار خواهد کرد.

همه طرف‌ها کماکان قویاً متعهد هستند که اجرای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن را تضمین نمایند. بدین منظور، ما همه آمادگی‌های لازم را فراهم خواهیم کرد.»

در همین حال ساعتی پیش «باراک اوباما» رییس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور آغاز روند لغو تحریم های ایران را خطاب به کابینه اش صادر کرد.

اتحادیه اروپا نیز در همین فاصله دستور برداشتن تحریم ‌ها علیه ایران را صادر و اجرای این دستور را منوط به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدام ایران در انجام تعهداتش ـ که احتمالا در تاریخ ۱۵ دسامبر سال جاری میلادی منتشر خواهد شد ـ کرد.

بنابر این گزارش،  بر اساس توافق هسته ‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، روز اجرای توافق ۹۰ روز پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده بود که بر این اساس، هم اعلام آغاز اجرایی شدن تعهدات ایران و هم صدور دستورات لازم از سوی اتحادیه اروپا و شخص اوباما امروز ۱۸ اکتبر کلید خورد.

گفتنی است؛ نخستین نشست کمیسیون مشترک گروه ۱+۵ و ایران فردا دوشنبه ۱۹ اکتبر در وین برگزار شود که بر اساس طرح جامع اقدام مشترک این مکانیسم دائمی خواهد بود.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

علی یزدانی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت فردا به خراسان جنوبی سفر می‌کند

به گزارش سپیدار خبر از کاسپین – شرق از بیرجند؛ علی یزدانی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت فردا به خراسان جنوبی سفر می‌کند.

یزدانی در این سفر پس از ورود به خراسان جنوبی، ساعت ۸ صبح دیداری با وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی خواهد داشت.
این مقام کشوری در ساعت ۹ صبح نیز با حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی قائم مقام ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند دیداری خواهد داشت.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در ساعت ۱۰ صبح نیز دیداری صمیمی با فعالان اقتصادی در بیرجند و پس از این دیدار جهت افتتاح منیزیت زینتر به سربیشه سفر خواهد کرد.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

نوبخت ‌در اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین: 

معاون رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور دوشنبه هر هفته از مسئولان اقتصادی کشور گزارش کار خواسته ‌و از تک‌ تک مسئولان و تیم اقتصادی راهکار می‌خواهد.

به گزارش سپیدار خبر؛محمدباقر نوبخت صبح امروز در هفتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مجتمع فرهنگی و آموزشی قوه‌‌قضائیه مرکز استان مازندران اظهار کرد: نقش و رسالت حوزه‌های علمیه در دولت مورد توجه است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه بیش از دو سال از دوره خدمت دولت گذشته و کمتر از دو سال باقی مانده است، افزود: رئیس‌جمهور از جایگاه حوزه علمیه به مقام ریاست جمهوری رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه تمامی اندیشه‌های رئیس‌جمهور براساس رسالت‌های حوزه‌ علمیه است، تصریح کرد: در سال 92 بعد از تشدید تحریم‌ها توانایی جمهوری اسلامی در تولید و صادرات نفت و استفاده از منابع نفتی در همه عرصه‌ها با تهدید و فشار آغاز شد و درآمد کشور در سال 92 از 118 میلیارد دلار به چیزی حدود 52 میلیارد دلار کاهش یافت.

*تحریم‌ها همچنان پابرجاست

 نوبخت اظهار کرد: دولت با توجه به تحریم‌ها توانست رشد اقتصادی در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تورم از 40 درصد به 15 درصد کاهش یافت، افزود: مقام معظم رهبری در زمینه رشد منفی تورم در کشور دولت را تشویق کردند و خواستار کاهش بیشتر شدند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه تغییر روند رشد منفی به مثبت کار ارزشمندی بود که دولت طی دو سال انجام داد، تصریح کرد: در دو سال عمر دولت بیش از 246 طرح ناتمام به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه دولت یک‌هزار و 900 طرح ناتمام را در دو سال پیش‌رو دارد، گفت: برخی از طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارد، اما دولت روحانی به دولت گذشته احترام گذاشت و این طرح‌ها را نیز ادامه داده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما محکوم هستیم از بین طرح‌هایی که از گذشته کلنگ آن بر زمین زده شد آنها را انتخاب و مورد بهره‌برداری قرار دهد، اضافه کرد: با همه این‌ها موظف بودیم با محدودیت منابع آنها را اجرایی و به اتمام برسانیم.

*تلاش برای شکستن حلقه تحریم مدعیان حقوق بشر

نوبخت با بیان اینکه برای اینکه حلقه تحریم‌های ضد بشری مدعیان حقوق بشر را بشکنیم باید تلاش بیشتری از خود نشان دهیم، تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا بی‌اثر است چرا که سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امسال بیش از 9 هزار میلیارد تومان مجبور شدیم به گندم‌کاران بپردازیم، گفت: از بانک کشاورزی نیز 30 میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات چای‌کاران تسهیلات گرفته شد.

*شرایط اقتصادی اجازه افزایش حقوق را نمی‌دهد

وی درباره افزایش حقوق کارمندان نیز اضافه کرد: ما هم دل‌مان می‌خواهد حقوق کارمندان را 50 درصد افزایش دهیم اما شرایط اقتصادی این را به ما اجازه نمی‌دهد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بیش از 4 هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌ها پرداخت شد، خاطرنشان کرد: مردم در بخش درمان نیاز دارند که از خدمات ارزان استفاده کنند که در این زمینه دولت سعی کرده‌ این روند را در دستور کار قرار دهد تا جایی که در روستاها بیماران با سه درصد هزینه پرداختی درمان می‌شوند.

*6 ماه بسیار بسیار سختی را پیش‌رو داریم

وی با اعلام اینکه در شش ماه آینده کار بسیار بسیار سختی داریم، اضافه کرد: تحریم‌ها همچنان پابرجاست و ما تا پایان سال باید با این تحریم‌ها کشور را اداره کنیم و ما برای اداره کشور در مضیقه هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه 100 هزار نفر بیکار شدند اما 700 هزار شغل ایجاد شد، گفت: منتقدان فقط آن 100 هزار نفر را می‌بینند.

وی با اعلام اینکه هنر ما این است که رشد اقتصادی کشور را افزایش و تورم را کاهش دهیم، افزود: باید پای صحبت خودرو‌سازان بنشینیم و مشکل آن‌ها را برطرف کنیم اما برخی از کم‌اندیشان در داخل در مسائل اقتصادی کشور با دشمن هم‌سو شدند.

نوبخت با بیان اینکه تولیدکنندگان با 28 درصد سود بانکی نمی‌توانند تولید کنند و دولت خود را موظف به پرداخت مابه‌التفاوت‌ها کرده است، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور دوشنبه هر هفته از مسئولان اقتصادی کشور گزارش کار می‌خواهد و از تک‌تک مسئولان و تیم اقتصادی راهکار می‌خواهد.

*هزینه 2 هزار میلیارد تومانی برای جاده‌های شمال

وی گفت: برای جاده‌های شمال بیش از 2 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود تا شاهد کاهش آمار تلفات جاده‌ای باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما در برنامه ششم نمی‌خواهیم به همه موارد بپردازیم بلکه ‌می‌خواهیم به چند نکته مهم بپردازیم تا با بحران در کشور مواجه نشویم، افزود: آب و محیط‌ زیست مهم‌ترین طرح دولت در برنامه جاری است که اگر به آنها نپردازیم کشور دچار بحران می‌شود.

وی با بیان اینکه ما از بخش فرهنگ از جامعه مدرسین بهره‌گیری می‌کنیم و به این اجلاسیه احترام می‌گذاریم، گفت: از برنامه‌های اجلاسیه جامعه مدرسین در بخش فرهنگی نهایت استفاده را می‌کنیم.

نوبخت در پایان اضافه کرد: سه قوه نظام با وحدت مشترک در کنار یکدیگر در حال فعالیت هستند.

‌انتهای پیام/

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


توکلی در دانشگاه بیرجند:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: همه شکاف‌ها بسته نمی‌شود چراکه ضعف‌های برجام به راحتی قابل برطرف‌کردن نیست

 

به گزارش سپیدار خبر از کاسپین – شرق؛ احمد توکی در دانشگاه بیرجند با بیان این‌که با رد برجام مخالف هستم، اظهار کرد: چراکه هزینه آن بیشتر است و با قبول کردن آن نیز بلاشرط مخالف هستم؛ باید برجام را تعدیل کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت در حین اجرا مقاومت کند و شکاف‌ها را ببندد

من به دولت یازدهم رأی ندادم

توکلی ضمن اشاره به این‌که من به دولت یازدهم رای نداده‌ام، عنوان کرد:  اما وقتی انتخاب شد دولت من نیز هست؛ به عنوان نماینده مردم از دولت دفاع می‌کنم، دولت می‌تواند به دشمن بگوید نظر مجلس آن بود که تصویب کرد و حق نداری جلوتر از آن بیایی.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همه شکاف‌ها بسته نمی‌شود چراکه ضعف‌های برجام به راحتی قابل برطرف‌کردن نیست .
توکلی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت‌های هاشمی رفسنجانی و خاتمی را خوب ارزیابی کرده است، بیا کرد: خوب خواندن این دولت‌ها در زمینه فرهنگ نبود بلکه از نظر اقتصادی بود با اینکه مخالف سرسخت سیاست‌های هاشمی رفسنجانی بودم اما به لحاظ مقایسه، بهتر از بقیه دولت‌ها عمل کرد.
وی، گفت: موضوع کرسنت را شورای عالی امنیت ملی در اختیار دبیرخانه شورا قرار داد و ما به طور رسمی از این موضوع کناره گرفته‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بابیان‌ این‌که در سال ۱۳۷۲ رقیب هاشمی رفسنجانی بودم، خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ تمرکز، امکان تقلب مؤثر وجود ندارد.
توکلی، عنوان کرد: دولت رفسنجانی تورم ۴۹٫۵ درصدی داشت اما آنقدر جسارت داشت که سیاست تعدیل را روبه‌عقب برود و در مدت یکسال تورم را به ۲۰ درصد رساند.

وی، یادآور شد: چون هاشمی رفسنجانی، سازندگی را بعد از جنگ برعهده داشت و وضع کشور بعد از جنگ از نظر آبادانی خیلی بد بود و نیز توانست از نظر افتصادی نسبت به بقیه بهتر عمل کند اما تمام رئیس‌جمهورها، مرید صندوق بین‌المللی پول شدند و سایست‌های آن‌را اجرا می‌کردند.

اعتدال از نظر فرهنگی و سیاسی در دولت خاتمی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بابیان‌اینکه دولت خاتمی از نظر فرهنگی و سیاسی معتدل نبود گفت: خاتمی در سیاست‌گذاری اقتصادی معتدل بود؛ خاتمی خوش‌اخلاق و خوش برخورد است.

توکلی با بیان این‌که هاشمی رفسنجانی در دوران جنگ به ازای هر ایرانی ۶۰۸ دلار سالانه ارز نفتی خرج کرده است، تصریح کرد: بعد از آن نیز در دوره هاشمی ۳۸۴ دلار، دوران خاتمی ۳۶۴ دلار و در دوران احمدی‌نژاد ۸۹۰ دلار باه ازای هر ایرانی خرج کردند.

وی، عنوان کرد: سنگ بنای برخی از خرابی‌هایی که امروز گرفتار آن هستیم را هاشمی رفسنجانی گذاشت؛ در تجمل‌گرایی یک کشور غربی را پیدا نمی‌کنید که اینگونه سالن بسازد.

رکود را با نوشتن نامه به دولت تذکر داده‌ایم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رکود را با نوشتن نامه به دولت تذکر داده‌ایم، اظهار کرد: اوایل قبول داشت و اما بعد گفت از رکود خارج می‌شویم؛ به روحانی گفتیم اشتباه می‌کنید.

توکلی، گفت: هرعاملی که عوامل تولید را گران کند، عوامل تورمی ایجاد می‌کند؛ ارز، یارانه به سبکی که داده می‌شود و از تولید دریغ و به همه سرانه داده می‌شود و نرخ سود بانکی را به دولت تذکر دادیم.

وی بابیان‌اینکه  اگر فکری که باطل و غلط است، اجرای آن به نفع دشمن باشد و به شکل خودکار به آن عمل شود، دشمن بی هزینه نفع می‌برد، عنوان کرد: فکر سرمنشأ رفتار است و به مدل غیرعلمی به برخی کشورها تحمیل می‌شود و داوطلبانه برخی اقتصادانان ما از آن دفاع می‌کنند و این، عامل نفوذ می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چون بعد از برجام مناسبات گرایش بیشتری به کشورهای غربی پیدا می‌کند، این مدل باجدیت بشتری دنبال می‌شود و مضرترین قسمت نیز همین است.

توکلی ضمن اشاره به این‌که  اقتصاد مقاومتی، ارق ملی و ایثارگری می‌خواهد، اظهار کرد: ما بیشتر از اینکه کار کنیم، حر ف می‌زنیم؛ یکی از عوارض تحریم، پنهان‌کاری است؛ فاسدها بهترین مجرای نفوذ دشمن هستند و از این جهت است که تحریم به نفوذ کمک می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: دولت و مجلس خیلی اقتصاد مقاومتی را انجام نمی‌دهند، چون سخت است؛ و بهترین راه برای اقتصاد، فروش نفت و دلار و ایجاد رونق کاذب است و بعد از آن، برای خودمان لذّت ببریم.
توکلی در پاسخ به سؤال فرق آمریکا و دیگر کشورها و دشمنی آن‌ها، عنوان کرد: این برخوردها تأسف‌بار است؛ فرق آمریکا با روسیه و چین در این است که در آمریکا اراده سیاسی برای منکوب‌کردن جمهوری اسلامی وجود دارد اما در چین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در دنیا کار نظامی می‌کند، افزود: آمریکا در دنیا  انسان‌های زیادی را می‌کُشد و  بالاترین فروش اسلحه در دنیا توسط آمریکا انجام می‌شود و آمریکا جانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که از سال ۱۳۹۲ تاکنون پول‌های ما در بانک‌های چین قرار دارد، گفت: این تحریم را آمریکا وضع کرد که کشوری به جز چند تا، حق معامله با ایران را ندارند؛ معامله ما با چین تحت تأثیر امریکا انجام می‌شود و ما مجبوریم به زور نامردی‌های آمریکا، این کار را انجام دهیم.

توکلی یادآور شد: وقتی نفت به چین می‌فروشیم مجبوریم جنس بیاوریم؛ دولت تدبیرکرده پول را در بانک چین قرار دهد و به پشتوانه آن پول، توسط چین در کشور فاینانس انجام شود.

.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 16 مهر 1394برچسب:احمد توکلی,توکلی در دانشگاه بیرجند,نماینده مردم تهران در مجلس,دولت روحانی,دولت هاشمی,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 68 صفحه بعد